Łożyska i ich podział

Łożysko – część urządzenia technicznego np. maszyny lub mechanizmu, podtrzymująca (łożyskująca) inną jego część (łożyskowaną) w sposób umożliwiający jej względny ruch obrotowy (np. wał, ). Cechy materiału łożyskowego: dobra odkształcalność, odporność na zatarcie, mały współczynnik tarcia suchego, odporność na zużycie, odporność na korozję, wytrzymałość na nacisk w temperaturze pracy, wytrzymałość zmęczeniowa, dobre przewodnictwo cieplne, stabilność geometryczna, dobra obrabialność.

 

 

Podział łożysk

Łożyska dzieli się na[1].

  • łożyska mechaniczne
  • łożyska hydrauliczne
    • łożyska hydrostatyczne
    • łożyska hydrodynamiczne
  • łożyska magnetyczne
    • łożyska magnetyczne statyczne
    • łożyska magnetyczne dynamiczne
  • łożyska elektryczne
    • łożyska elektrostatyczne
    • łożyska elektromagnetyczne

Z uwagi na wykorzystane materiały do produkcji łożysk możemy je podzielić na:

  • łożyska z tworzyw sztucznych,
  • łożyska stalowe (wykonane ze stali chromowej),
  • łożyska nierdzewne (wykonane ze stali nierdzewnych),
  • łożyska hybrydowe (stalowe bieżnie, ceramiczne elementy toczne – azotek krzemu lub dwutlenek cyrkonu, koszyk stalowy lub z tworzywa sztucznego),
  • łożyska ceramiczne (ceramiczne bieżnie i elementy toczne, koszyk z tworzywa sztucznego),
  • łożyska całoceramiczne (ceramiczne bieżnie i elementy toczne, brak kosz

Bibliografia

  1. M. Dietrich, Podstawy Konstrukcji Maszyn Tom 2, Wyd.3, WNT 2006, ISBN 978-83-204-3402-6