Podział i rodzaje rolek do kabin prysznicowych

Każdy kto posiada kabinę na rolkach i choć raz zmuszony był dokonać ich wymiany wie że nie zawsze jest to proste. Często spotykam się z zapytaniami od klientów o dobór właściwych rolek do kabiny prysznicowej, przy czym po zapytaniu jakiego typu są to rolki dostaję informację że „do kabiny prysznicowej” lub że „z kółkiem”. Może się to wydawać zabawne ale wiele osób myśli że wszystkie kabiny jeżdżą na takich samych rolkach. W rzeczywistości rolek na polskim rynku jest wiele i różnią się one od siebie nie tylko wizualnie, ale i pod względem budowy, sposobu montażu czy regulacji. Pomimo że podział nie jest taki prosty to ja rozróżniam  trzy podstawowe grupy rolek. Pierwsza to rolki mimośrodowe, druga to rolki regulowane śrubą a trzecia to rolki sztywne.

Rolki pierwszej grupy wykorzystywane są najczęściej w takich układach w których wszystkie cztery rolki na danych drzwiach są takie same i charakteryzują się zdecentryzowaniem trzpnia rolki, tzn. jest on umiejscowiony nie centralnie względem środka łożyska ale z przesunięciem. Tego typu system reguluje się w taki sposób że najpierw ustawiamy rolki górne (krecąc mimośrodem) tak aby górna krawędź drzwi znajdowała się w poziomie, następnie postępujemy tak jak w opisanej w poniższym artykule procedurze http://rolkidokabinprysznicowych.pl/rolki-do-kabin-prysznicowych  również używając w rolkach dolnych mimośrodu do wyregulowania całego układu. Rolki mimośrodowe są dość proste w konstrukcji, przez co ich cena jest stosunkowo atrakcyjna, a montaż nie przyspaża zbyt wielu problemów.

B-05 

 

Rolki regulowane śrubą są równie często spotykane na polskim rynku jak rolki mimośrodowe, ich konstrukcja jednak jest całkiem inna. Trzpień rolki górnej na którym zamocowane jest łożysko jest osadzony na pionowej śrubie która zakończona jest zazwyczaj podejściem na śrubokręt krzyżakowy. Regulacja śrubokrętem powoduje obrót śruby, a to z kolei skutkuje unoszeniem lub opuszczeniem trzpienia z łożyskiem, połączonego ze śrubą poprzez małą przekładnią ślimakową. Taka regulacja umożliwia doprowadzenie górnej krawędzi drzwi do poziomu. Rolki dolne występujące w tych systemach mają zazwyczaj łożysko osadzone na trzpieniu, sztywno połączonym z pionowo ustawionym  prętem zakończonym przyciskiem. Wciśnięcie tego przycisku powoduje opuszczenie kółka z łożyskiem, co umożliwia wyczepienie dolnej krawędzi drzwi z prowadnicy w celu np. umycia szyby. Rolki dolne w tym systemie nie mają żadnej możliwości regulacji, mają ją jednak rolki górne i to przy prawidłowo zmontowanej kabinie zazwyczaj jest wystarczające. W sytemie tym, czasem zamiast rolek dolnych występują suwaki.

G-01d-01.01 S-01

 

Rolki sztywne, obecnie najrzadziej występujące mają bardzo prostą konstrukcję. Trzpień rolki ustawiony jest centralnie względem środka łożyska i nie jest połączony z żadnym innym elementem umożliwiającym jego regulacje. Takie centryczne ułożenie ogranicza możliwość ustawienia czy regulacji drzwi kabiny. Bardzo ważne jest więc aby zarówno prowadnica górna jak i dolna już na etapie montażu została wypoziomowania. Rolki te niemal zawsze współdziałają z suwakami dolnymi, których obrócenie zgodne z osią wzdłużną powoduje zwolnienie szyby z prowadnicy.

R-01C-01-2s3S-02